W 2013 r. TIM rozpoczął historię polskiego sektora dystrybucji produktów elektrotechnicznych w świecie e-commerce. Za pośrednictwem sklepu TIM.pl wielu naszych klientów dokonało swoich pierwszych firmowych (a czasem i prywatnych) zakupów online. To właśnie za to w 2014 roku otrzymaliśmy wyróżnienie w kategorii „Przełamanie nieufności” podczas 1. edycji konkursu e-Commerce Polska Awards. Obecnie - po ponad 7 latach od zmiany modelu biznesowego i przestawienia się na e-commerce - sprzedaż online generuje ponad 70% obrotów TIM-u.
Od kilkunastu miesięcy działają dwa nowe rozwiązania, które w 2020 roku zaowocowały zdobyciem kolejnego tytułu w wymienionym wyżej konkursie – „Best in e-commerce B2B”.
Nowe możliwości współpracy są skierowane zarówno dla klientów jak i dostawców. Klientom proponujemy model dropshippingowy, czyli zupełnie nową odsłonę integracji przez bramkę API – pobierają oni produkty od TIM-u i wystawiają je w swoich sklepach internetowych. Dostawcy mają z kolei możliwość sprzedawania swoich produktów bezpośrednio na TIM.pl.
Raporty branżowe z ostatnich miesięcy wskazują na wzrost aktywności zakupowej przez Internet. Sprzedaż wysyłkowa w obecnych czasach stała się przede wszystkim bezpieczna, a także niezmiernie wygodna. Szacuje się, że wartość sprzedaży e-commerce w Polsce w sektorze B2B w 2020 roku wyniesie łącznie ponad 450 miliardów złotych.
W raporcie „E-commerce w Polsce 2020” Gemius podaje, że zakupy przez Internet robi w Polsce już 73% internautów, co stanowi wzrost o 11 pkt. proc. w stosunku do badania z 2019 roku.
Z kolei według raportu Digital Commerce 360 wartość e-commerce B2B za 4 lata wynosić będzie aż 12 bilionów dolarów – prognozuje się bowiem, że wartość ta w latach 2021-2026 wzrastać będzie średnio o 8,5% rocznie. E-commerce to nowe rynki zbytu oraz dywersyfikacja kanałów sprzedaży dla firmy.
Usługa „Integruj się z TIM” jest odpowiedzią na potrzebę kontrahentów, którzy chcą współpracować z TIM-em, sprzedając oferowane przez nas produkty w swoich sklepach internetowych lub np. na Allegro czy na innych platformach marketplace. Bardzo dużym atutem jest korzystanie przy tym z naszej logistyki, ciągle rozwijającej się oferty produktowej i dużych zapasów magazynowych.
Dropshipping jest rodzajem usługi logistycznej, w którym dostawca (TIM) jest odpowiedzialny za skompletowanie zamówienia, zapakowanie towaru, nadanie listu przewozowego i wysyłkę bezpośrednio do klienta końcowego, którego kontrahent wskaże w zamówieniu. Ten model biznesowy nie jest skomplikowany i ogranicza ryzyko do minimum. Kontrahent nie musi inwestować w towar, martwić się dostawami czy troszczyć się o utrzymanie stanów magazynowych najbardziej popularnych produktów – to wszystko leży po stronie TIM-u. Kontrahent musi jedynie prowadzić swój sklep internetowy, dbając o jego promocję i ściąganie do siebie klientów.
Zależy to od modelu biznesowego, jaki przyjmuje kontrahent. Jedynym ograniczeniem jest możliwość wysyłki produktów wyłącznie na terytorium Polski. Ofertę można wystawić na popularnych portalach aukcyjnych lub zbudować swój własny sklep, by przekonywać klientów do siebie obsługą i bezpośrednim kontaktem.
Decydując się na sprzedaż online poprzez integrację z zewnętrzną hurtownią, warto zwrócić uwagę na to, w jaki sposób udostępnia ona swoją ofertę produktową. Większość hurtowni udostępnia plik XML, w którym znajduje się cała baza produktowa. W TIM udostępniamy naszą bazę produktową poprzez API, co pozwala nie tylko na pobranie bazy produktowej, ale również automatyczne przekazywanie zamówień do TIM. Wymaga to jednak odpowiedniej integracji systemów.
Dla kontrahentów, którzy chcą skorzystać z gotowych rozwiązań, oferujemy połączenie poprzez firmy, które mają już gotowy system integracji z TIM, co daje możliwość pobrania bazy produktowej oraz bieżącej aktualizacji stanów magazynowych i cen. Dzięki takim rozwiązaniom swój sklep internetowy można oprzeć o najbardziej popularne platformy sprzedażowe działające jako rozwiązania w modelu SaaS (Software as a Service - oprogramowanie jako usługa). Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, by zintegrować swój sklep internetowy z API TIM własnymi siłami i według własnych potrzeb. Udostępniamy kontrahentom pełną dokumentację, która pomoże programistom w integracji, wspieramy ich też mailowo i telefonicznie w razie jakichkolwiek pytań związanych z integracją.
Jedną z głównych korzyści wynikających z tego rozwiązania jest brak konieczności magazynowania produktów przez kontrahentów. Spośród wszystkich zamówień realizowanych w ramach usługi „Integruj się z TIM” w okresie od 1 kwietnia do 1 września 2020 roku aż dwie trzecie z nich (66%) wysyłanych było bezpośrednio do klienta końcowego, a więc w ogóle nie przechodziło przez magazyn zintegrowanego z TIM-em kontrahenta.
Sprzedaż internetowa jest wygodna i bezpieczna, a kontrahenci i klienci oszczędzają również swój cenny czas. Dzięki platformom handlowym kontrahenci mają łatwy i szybki dostęp do oferty asortymentowej danego dystrybutora – w przypadku TIM-u wybierać mogą spośród ponad 235 tys. unikalnych produktów.
Czasy pandemii sprzyjają rozkwitowi branży e-commerce, dlatego model ten cieszy się dużym zainteresowaniem. W ostatnich miesiącach wzrosło jeszcze bardziej – ponad 40% podmiotów podjęło współpracę z TIM-em już w trakcie pandemii koronawirusa (od marca do września 2020 roku).
Decydując się na współpracę, należy wysłać zgłoszenie poprzez stronę „Integruj się z TIM”. Krok po kroku prowadzimy kontrahenta przez cały proces nadawania dostępu, przedstawiając po drodze wszystkie informacje o warunkach współpracy.
Stale wzbogacamy zakres asortymentu dostępnego na TIM.pl, wprowadzając do niego nowe kategorie produktowe. Poszerzamy ofertę, zachęcając do współpracy dostawców, którzy realizują sprzedaż w dropshippingu.
Dostawcy i producenci mogą publikować swoje oferty poprzez dedykowany system do zarządzania produktami klasy PIM, w którym każdy z indeksów, oprócz części opisowej, wymaga również uzupełnienia warunków handlowych oferty. Do zadeklarowanej ceny TIM narzuca swoją marżę zgodnie z przyjętą polityką cenową i wystawia ofertę na TIM.pl.
Zamówienie złożone przez klienta końcowego na produkty oferowane w modelu marketplace trafia następnie do dostawcy. Wysyłka realizowana jest na podstawie informacji zawartych w zamówieniu. Faktura VAT dla TIM wystawiana jest na zadeklarowaną w ofercie cenę, uwzględniając ustalone wcześniej warunki handlowe. Kontrahent oferujący na naszej platformie produkty w modelu marketplace, odpowiada jedynie za wysyłkę zamówienia do klienta końcowego i ewentualnie kwestie związane z reklamacją czy zwrotem produktów. TIM oferuje kompleksową i profesjonalną obsługę pozostałych procesów sprzedaży.
Dzięki temu rozwiązaniu dostawcy otwierają się na nowy kanał sprzedaży - platformę zakupową, którą każdego dnia odwiedza ok. 10 tys. użytkowników. Dodatkowo oferowane produkty mają możliwość pojawić się we wszystkich e-sklepach kontrahentów korzystających z usługi udostępniania bazy produktowej (sprzedaż w ramach usługi „Integruj się z TIM”), co zwiększa szansę sprzedaży oferty.
Wszyscy dostawcy przystępujący do współpracy w modelu marketplace, mogą liczyć na wsparcie zaangażowanego zespołu handlowców z ponad trzydziestoletnim doświadczeniem
Do współpracy zapraszamy nie tylko dostawców powiązanych z naszą macierzystą branżą, tj. elektrotechniką, ale również wszystkich zainteresowanych sprzedażą na naszej platformie handlowej innych produktów – także w zakresie asortymentu budowlanego.
Obecnie coraz więcej podmiotów decyduje się na podobny krok, dzięki czemu udział sprzedaży internetowej w branży budowlanej stale się zwiększa – choć nadal sprzedaż online prowadzi tylko 6% firm z tego sektora.
Spośród szerokiej oferty produktowej na znaczeniu coraz bardziej zyskuje asortyment z kategorii „fotowoltaika”. Rosnące ceny prądu i rządowe dofinansowanie tych instalacji robią swoje. TIM sukcesywnie poszerza wybór artykułów w tej grupie asortymentowej, co przekłada się również na wzrost obrotów – w pierwszych trzech kwartałach 2020 roku fotowoltaika miała niemal 3,75 procentowy udział w całkowitej sprzedaży spółki.
Oczywiście nie ograniczamy się wyłącznie do podobnych kategorii produktowych jak wymienione wyżej – jesteśmy otwarci na wszelkie nowe propozycje współpracy. W ostatnim czasie na TIM.pl powstały nowe kategorie produktowe, takie jak: IT, GSM, Hobby, Zdrowie i Turystyka oraz RTV, AGD.
Decydując się na współpracę należy wysłać zgłoszenie poprzez stronę „Sprzedawaj na TIM”, przechodząc przez formularz zgłoszeniowy. Po zweryfikowaniu oferty nasi eksperci przeprowadzą kontrahentów przez cały proces dodawania i wystawiania oferty.
Zapraszamy do kontaktu i współpracy.
Filary
Bibik
Lesisz
Stempniewicz
Prowadzimy dla Was Strefę Porad
Chętnie odpowiemy na twoje pytanie - skontaktuj się z nami.