Pompka podciśnieniowa jest wielofunkcyjnym urządzeniem służącym do diagnostyki systemów w samochodach i technice, których działanie jest oparte na ciśnieniu lub podciśnieniu.
Wyposażona jest w akcesoria umożliwiające wykorzystanie w niemal każdym silniku lub układzie.
Pompka YT-0674 jest wyposażona w przełącznik, który w zależności od położenie pozwala na wytworzenie podciśnienia lub ciśnienia.
Przesunięcie przełącznika w kierunku wylotu pompki, spowoduje, że podczas pompowania będzie wytwarzane podciśnienie.
Przełącznik przesunięty w kierunku rękojeści spowoduje, że podczas pompowania będzie wytwarzane ciśnienie.
Zakres pomiaru: od -1 do 3 bar
Przeznaczenie / Zastosowanie
Za pomocą pompki można przeprowadzić diagnostykę m.in. poniższych systemów i układów.
Urządzenia skomputeryzowanego sterownia silnika:
- barometryczny czujnik ciśnienia (BARO)
- system PCV
- system recyrkulacji spalin (EGR)
- grubowarstwowe czujniki ciśnienia (MAP) Urządzenia sterowania zapłonem:
- podciśnieniowe wyprzedzenie zapłonu
- zawór opóźniający: SDV, RCV V
Układ hamulcowy:
- hamulce klasyczne
- hamulce ABS
- hamulce pneumatyczne
- przewody hamulcowe
- serwomechanizm hamulcowy
Inne systemy:
- klimatyzacja
- tempomat
- zbiornik paliwa i instalacja paliwowa
- podciśnieniowy system domykania drzwi
Sposób użycia
Diagnostyka systemu recyrkulacji spalin (EGR) Zawór systemu EGR jest przykładem zaworu uruchamianego przez podciśnienie.
W przypadku braku podciśnienia zawór jest zamknięty i spaliny nie wydostają się z zaworu.
W przypadku doprowadzenia podciśnienie do zaworu, zostaje on otwarty umożliwiając recyrkulację spalin.
Diagnostyka grubowarstwowych czujników ciśnienia (MAP)
• Zmontować układ pompki i zbiornika jak w przypadku odpowietrzania zacisków hamulcowych, a następnie podłączyć do przyłącza podciśnieniowego czujnika.
• Naciskać dźwignię pompki, aż wskazówka pokaże -0,5 bara.
Zakończyć pompowanie i obserwować wskazówkę, powinna być nieruchoma.
Jeśli wskazówka się porusza oznacza to uszkodzenie czujnika MAP. •
W trakcie pracy czujnik MAP wysyła sygnały zwrotne do komputera sterującego.
Sygnał ma częstotliwość pomiędzy 85 Hz, a 160 Hz w zależności od poziomu podciśnienia.
Do pomiaru częstotliwości konieczny jest częstościomierz, należy go podłączyć zgodnie z instrukcją czujnika i miernika.
Odpowietrzanie zacisków hamulcowych. •
Upewnić się, że zbiornik wyrównawczy układu hamulcowego jest wypełniony płynem do nominalnej objętości. •
Odpowietrzanie przeprowadzić według poniższej kolejności:
- pompa hamulcowa, jeśli jest wyposażona w zawór odpowietrzający,
- zaciski hamulcowe w kolejności od położonego najbliżej pompy hamulcowej do położonego najdalej.
•Podłączyć krótki przewód elastyczny do przyłącza umieszczonego na spodzie pokrywy zbiornika pompy.
•Zamknąć zbiornik pompy za pomocą pokrywy.
•Podłączyć długie przewody elastyczne do przyłączy pokrywy.
Koniec jednego z długich węży pod- łączyć do pompki, a drugiego do zaworu odpowietrzającego (kalamitki) zacisku hamulcowego.
W razie potrzeby posłużyć się adapterem.
• Nacisnąć dźwignię pompki 10 - 15 razy, aby wytworzyć podciśnienie w zbiorniku pompy.
• Odkręcić zawór odpowietrzający o 1/4 - 1/2 obrotu, tak aby zbiornik pompy wypełnił się płynem do wysokości około 5 cm.
Dokręcić zawór odpowietrzający.
• Odłączyć przewód pompki od zaworu odpowietrzającego, procedura odpowietrzania zacisku została zakończona.
• Przed powtórzeniem procedury odpowietrzania w kolejnym zacisku, opróżnić zbiornik pompy z płynu hamulcowego oraz uzupełnić poziom płynu hamulcowego, w instalacji hamulcowej, do nominalnego