Akumulatory litowo żelazowo fosforanowe inaczej znane jako LiFePO4 firmy Victron Energy to najbardziej trwałe i odporne akumulatory na rynku światowym. Do tego cechuą się wyjątkowa wytrzymałością oraz sprawnością. Akumulatory LiFePO4 to nawet 5000 cykli przy 20% rozładowaniu i 20 lat trwałości np przy zastosowaniu w kamperze. Na uwagę zasługuje dynamika ładowania. Gdy zwykły akumulator z końcem ładowania pobiera coraz mniej energii elektrycznej i ładuje się coraz wolniej akumulatory LiFePO4 ładują się tak samo z pełną mocą.
Również czas ładowania zasługuję na uwagę ponieważ tego typu akumulatory można ładować i rozładowywać w czasie 30 minut. Taka prędkość pracy pozwala na podłączenie dużych odbiorników jak i dużych paneli słonecznych bez obawy o zbyt szybkie ładowanie akumulatora. Akumulatory LiFePO4 to nowa przyszłość akumulatorów do kamperów a ich trwałość pomimo wysokiej ceny rekompensuje się w dynamice działania oraz długim okresie eksploatacji. Decydując się na zakup akumulatora 100Ah możemy przyjść, że spokojnie zastąpi nam on tradycyjny akumulator żelowy o pojemności 200Ah właśnie z uwagi na krótkie czasy ładowań oraz pełen pobór prądu nawet przy 99% naładowaniu.
Akumulator LiFePO4 musi pracować z urządzeniem BMS który zarządza ładowaniem akumulatora oraz równoważy napięcie 4 cel co jest niezwykle istotne. Do akumulatora LiFePO4 za pomocą aplikacji Victron Connect i połączenia Bluetooth możemy monitorować stan napięcia akumulatora, cel oraz temperatury bez potrzeby użycia jakichkolwiek urządzeń pomiarowych. Akumulatory litowo żelazowo fosforanowe objęte są 3 letnią gwarancją producenta.
PARAMETRY/MODEL | Victron Energy 200Ah LiFePO4 |
Napięcie nominalne | 25,6 V |
Pojemność nominalna @ 25°C | 200 Ah |
Pojemność nominalna @ 0°C | 160 Ah |
Pojemność nominalna @ -20°C | 100 Ah |
Energia nominalna @ 25°C | 5120 Wh |
ŻYWOTNOŚĆ CYKLU (wydajność ≥ 80 % nominalnej) | |
80 % DoD | 2500 cykli |
70 % DoD | 3000 cykli |
50 % DoD | 5000 cykli |
ROZŁADOWANIE | |
Maksymalny ciągły prąd rozładowania | 400 A |
Zalecany ciągły prąd rozładowania | ≤200 A |
Napięcie końca rozładowania | 22,4 V |
Opór wewnętrzny | 1,5mΩ |
WARUNKI DZIAŁANIA | |
Temperatura pracy | Rozładowanie: -20°C do +50°C Ładowanie: +5°C do +50°C |
Temperatura magazynowania | -45°C do +70°C |
Wilgotność (bez kondensacji) | Maks. 95 % |
Klasa ochrony | IP 22 |
ŁADOWANIE | |
Napięcie ładowania | Między 14 V/28 V a 14,4 V/28,8 V (zalecane 14,2 V/28,4 V) |
Napięcie pływakowe | 13,5 V/27 V |
Maksymalny prąd ładowania | 400 A |
Zalecane ładowanie aktualny | ≤100 A |
INNE | |
Maksymalny czas przechowywania w 25°C | 1 rok |
Połączenie z BMSem | Kabel męski + żeński z okrągłym złączem M8, długość 50cm |
Podłączenie zasilania (wkładki gwintowane) | M8 |
Wymiary (wys. x szer. x gł.) mm | 237 x 650 x 163 mm |
Waga | 39 kg |
SmallBMS umożliwia sprawowanie kontroli nad akumulatorem LiFePO4 smart w podstawowym zakresie. Po zastosowaniu odłącznika akumulatora BatteryProtect będzie sterował rozłączeniem akumulatora w przypadku zbyt głębokiego rozładowania lub przegrzania akumulatora ale także w przypadku nieprawidłowości napięcia cel. Może również sterować ładowarką akumulatora lub ostrzegać o nieprawidłowościach. Dedykowany do małych systemów fotowoltaicznych. Link do produktu
VE.Bus BMS potrafi nawiązać komunikację z urządzeniami takimi jak MultiPlus, Quattro czy EasySolar za pomocą złącza CAN i przewodu komputerowego RJ 45. Nawiązuje pełna komunikację i potrafi sterować poleceniami DVCC. Może zarządzać temperaturą, poziomem naładowania lub innymi parametrami. W razie nieprawidłowości rozłączy urządzenie bez znaczenia czy to będzie przetwornica z wyjściem VE.Bus czy bardziej zaawansowany MultiPlus czy Quattro. Dedykowany do użycia np z magazynami energii ESS. Link do produktu
Systemy zarządzania akumulatorem (Battery Mnagment System) LiFePO4 są najbardziej rozbudowanymi urządzeniami do kontroli akumulatorów. Umożliwiają komunikację za pomocą BlueTooth i aplikacji Victron Connect a także ładowanie za pomocą alternatora samochodu. Link do produktu